Har I brug for revisor påtegnelse i forbindelse med ansøgning om kompensation
Der er pr. 18. April. 2020 foretaget ændringer til nedenstående, vi opdaterer dem selvfølgelig hurtigst muligt.
Lønkompensation ansatte (er åbnet)
- Kan indberettes med eget Nem ID på www.virk.dk.
- Grænsen er hævet til kr. 30.000 pr. måned, svarende til at der udbetales en løn på min. kr. 40.000 pr. måned.
- Ansatte ægtefæller i personligt ejede virksomheder og ansatte ægtefæller i selskaber (IVS, ApS og A/S) ser ud til at skulle indberettes under denne ordning, dog på nuværende tidspunkt, tvivlende omkring ægtefæller til en hovedaktionær.
Kompensation til selvstændige (er åbnet)
- Kan indberettes med eget Nem ID på www.virk.dk.
- Grænsen udgør indtil videre uændret kr. 23.000.
- Hovedaktionærer, som er ansat i deres selskab (IVS, ApS eller A/S) anses som selvstændige og kan bruge denne ordning, hvis selskabet har højest 10 fuldtidsansatte.
- Minimum omsætningstab på 40 % i perioden 9. marts – 8. juni 2020. Referenceperioden er 1. april -30. juni 2019 – altså svarende momsperioden i 2. kvartal 2019.
Kompensation faste omkostninger (er åbnet)
- Det forventes, at der kan indberettes på www.virk.dk.
- De fleste omkostninger, som ikke kan undgås, er at betragte som faste omkostninger Ifølge bekendtgørelsen kan også regnskabsmæssige afskrivninger på driftsmidler og goodwill anses som en fast omkostning.
- Kompensationsbeløbet udgør mellem 25%-100% af faste udgifter alt afhængig af, hvor mange procent man er gået tilbage i omsætning. De virksomheder, der er tvangslukket får 100 % kompensation.
- Omsætning for 2. kvartal. 2019 (referenceperioden) skal vedlægges med revisorerklæring.
- Revisorerklæring må kun afgives af en uafhængig registreret eller statsautoriseret revisor og skal være med høj grad af sikkerhed.
- Der skal laves en opgørelse af omkostninger for perioden 1. december 2019 – 29. februar 2020. Denne opgørelse skal forsynes med.
- revisorpåtegning. Bogholderiet skal altså ajourføres nu meget vigtigt.
- Estimat af samme omkostninger i perioden 9. marts – 8. juni 2020. Det er så disse omkostninger som der ydes kompensation for på mellem 25%-100%.
- Revisorudgifter til ansøgning dækkes med op til 80% af udgiften dog maksimal kr. 16.000,00.
For mere information:
Tjek Virksomhedsguiden her
Krav til 805-erklæring:
Bemærk, de arbejder der skal udføres af revisor, i forbindelse ved 805-erklæring, de er et krav
fra Erhvervsstyrelsen – i led ved udbetaling af offentlige midler – det har den betydning, at der
er revisionspligt, som betyder nedenstående arbejder for revisors gennemførsel:
- Revisionsaftale/kundeaftale.
- Uafhængighedsvurdering.
- Planlægningsnotat.
- Udførelsestjekliste.
- Konklusionsark.
- Ledelseserklæring.
- Påtegning.
- Ledelsesrapportering.
Kontakt os
Vi er til rådighed – også aftener og weekender
Revisorfirmaet Uffe Berg
Leif Panduros Vej 16,
4700 Næstved
TLF: 5577 7430
FAX: 5577 7493
EMAIL: uffeberg@uffeberg.dk
CVR NR.: 12689039